Tok bilal imbas ins1den tayar lori ‘terbang’, bingkas bangun lari ke tepi jalan… Rupanya nak ke surau bentang sejadah solat Jumaat

BERPANTANG maut sebelum ajal.

Demikianlah ungkapan sesuai bagi menggambarkan insiden yang menimpa seorang penunggang motosikal ini apabila dia nyaris maut selepas motosikal ditungganginya dihentam tayar sebuah lori yang tercabut.

Video insiden berkenaan yang dirakam kamera papan pemuka (dashcam) sebuah kenderaan di Jalan Syed Putra, Kuala Lumpur, menjadi tular di laman sosial sekali gus mengundang pelbagai reaksi netizen.

Menyaksikan betapa ngeri insiden berkenaan, namun siapa sangka penunggang motosikal tersebut terselamat dan mengalami kecederaan yang tidak serius.

Mengimbas kembali insiden yang hampir meragut nyawanya pada 23 Ogos lalu, Kapiau Saini berkata ketika kejadian, dia sedang dalam perjalanan pulang selepas menghantar anakya ke sekolah sekitar pukul 11.30 pagi.

Kapiau mengalami kecederaan pada lengan, kepala, lutut dan bahu.

“Selepas hantar anak, saya nak ke surau untuk bentang sejadah dan buat kerja-kerja lain sebagai persediaan solat Jumaat.

“Ketika di tempat kejadian, saya ternampak sebiji tayar bergolek tapi tak tahu ia dari mana namun begitu laju menuju ke arah saya.

“Tapi saya tak boleh buat apa-apa sebab terlalu pantas dan dah dekat sangat. Tayar tu hentam handle dan tayar depan motor dan saya terus hilang kawalan lalu terjatuh di tengah jalan,” ujarnya.

Menurut Kapiau yang merupakan bilal di Surau Al-Hijrah di PPR Pantai Ria, Kuala Lumpur, dia segera bingkas bangun dan berlari ke tepi jalan untuk menyelamatkan diri.

“Dalam keadaan masih terkejut, bibir saya bagaimanapun tidak henti-henti mengucapkan Alhamdulillah kerana terselamat… semanya kerana kuasa Allah.

Motosikal Kapiau remuk teruk pada bahagian depan gara-gara rempuhan tayar lori berkenaan.

“Beberapa pengguna jalan raya berhenti untuk hulurkan bantuan. Rupanya ada kenalan anak saya juga, dia yang hubungi anak saya untuk maklumkan mengenai kemalangan sebab handphone saya rosak.

“Saya sekali lagi bersyukur urusan saya dipermudahkan. Kemudian saya dihantar ke hospital menaiki ambulans,” ceritanya yang merupakan peniaga nasi lemak.

Kapiau, 55, berkata dia hanya mengalami luka-luka di lengan, kepala, bahu serta lutut, dan dirawat selama tiga hari di hospital.

Apabila tengok video, rasa tak percaya saya terselamat.

KAPIAU SAINI

MANGSA

Biarpun sudah seminggu berlalu, bapa kepada enam cahaya mata ini mengakui dia mash lagi trauma lebih-lebih lagi setiap kali menonton video kemalangan berkenaan.

“Masih terbayang-bayang lagi kejadian tu.

Apabila tengok video, rasa tak percaya saya terselamat. Tapi saya yakin asbab doa orang ramailah saya masih ada hari ini.

Rakan-rakan tidak henti-henti menziarahi Kapiau ketika dirawat di hospital.

“Buat masa ini saya berehat dahulu daripada kerja part-time iaitu bawa van sekolah. Isteri dan anak-anak pun nasihat suruh berehat dahulu.

“Saya berharap agar pihak tertentu, yang bawa kenderaan berat khususnya agar jangan ambil ringan bab keselamatan kenderaan mereka.

“Bukan apa, jika jadi macam ini, kereta orang rosak satu hal, lagi bahaya jika melibatkan kehilangan nyawa, akhirinya.

sumber: mstar

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*